16 & 17 februari 2010

Had gisteren weinig tijd om mijn blog bij te werken. Er waren ook problemen met de internetverbinding en heb het dan maar na een uurtje opgegeven. Zoals gezegd kwam een VTM-ploeg een documentaire maken over onze missie voor het programma Telefacts, waarvan uitzending waarschijnlijk op 3 maart. Ze hadden daarvoor anderhalve dag uitgetrokken. De angst was dat onze missie een beetje in het belachelijke zou getrokken worden, maar na kennismaking met de journaliste Nathalie en de cameraman, bleek dat absoluut niet het geval. Ook zij waren onmiddellijk onder de indruk van de site en van de activiteiten die we terplaatse uitvoeren. We hadden het zo geregeld dat we ons programma volledig konden afwerken. Ik werkte mijn ochtend checklist af, te beginnen met het overpompen van het 'Grey' water naar de Greenhab waar het gezuiverd wordt om opnieuw te kunnen gebruiken voor het toilet.
Ik geef u hierbij mijn dagelijkse engineering checklist. Na het pompen volgt de controle van de generator, batterijen en reservebatterijen. Mocht de generator uitvallen schakelen we over op de reservebatterijen. Deze kunnen stroom leveren voor een half uur, daarna zitten we in een noodsituatie en moeten we proberen de generator opnieuw op te starten. De laatste oplossing is Mission Control op de hoogte brengen. Verder sta ik in voor het onderhoud van de ATV's, bijtanken, olie en banden. Ook het drinkwatersysteem heb ik onder mijn hoede. Drinkwater wordt eenmaal gedurende de missie aangevoerd met een trailer vanuit het dichtsbijzijnde dorp Hanksville. Het water moet overgepompt worden naar de externe tank en daarna naar de interne tank. Ik heb dus assistentie nodig van één of twee crewleden. We moeten daarbij heel zuinig omspringen met het water, en ook dat is soms een probleem. Daarbij zijn babydoekjes bij het wassen de oplossing. Tanden poetsen mag maar dit moet uitgespuwd worden in een doekje en mag dus niet in het afvalwater terechtkomen. We moeten ook de zeep gebruiken die in de module aanwezig is.
Een andere verantwoordelijkheid is het nazicht van de ruimtepakken, meer bepaald de backpacks. In de backpaks bevindt zich een ventillatiesysteem die iedere dag moet opgeladen worden. Tijdens deze missie heb ik reeds zes backpacks moeten herstellen. Zoals eerder vermeld hebben bepaalde personen totaal geen respect voor het materiaal ondanks verschillende aanbevelingen, en dat werkt me meer en meer op de zenuwen. Slangen gaan kapot, elektrische draden worden losgetrokken.
Ook de computers staan onder mijn toezicht. Problemen zijn er vooral met de internetverbinding. Ik moet er op toezien dat we de beperkte bandbreedte niet overschrijden, zoniet zitten we 24u zonder internet. Ook hier heb ik moeite om de discipline erin te houden. De dagelijkse hoeveelheid foto's en video's moeten verwerkt en gekopieerd worden, daarbij kunnen de crewleden rekenen op mijn ervaring. Verder help ik Arjan ook met het opstarten van sommige experimenten. De experimenten uit Florida kwamen pas bij het begin van de tweede week aan. We verloren veel tijd met het opstarten omdat bepaalde gegevens ontbraken. Vandaag 17 februari kon ik uiteindelijk het programma Neulog installeren en uittesten. Het programma moet de metingen registreren van de sensoren die in de bodem werden geplaatst. Ze meten o.a. de temperatuur, het zuurstofgehalte, de hoeveelheid koolstofdioxide, vochtigheid en andere.


Dan rest er mij nog mijn engineering rapport door te sturen naar Mission Control. Ieder crewlid is verantwoordelijk voor zijn eigen rapport. Er is veel communicatie met Mission Control en deze gebeurt in de Engelse taal. Als je weet dat de helft van de crew deze taal niet machtig is, dan zit je met een probleem. Nancy en mezelf zijn dan ook vooral bezig met het vertalen van de mails en rapporten tot laat in de nacht voor de andere crewleden. Lessen kunnen hieruit getrokken worden wat betreft selectie van een bemanning.
Gisteren nam VTM vooral beelden van onze EVA's. Mooie beelden werden gemaakt tijdens een rit met de ATV's en met het uittesten van de VRP robot.
Aan de televisieploeg werd gevraagd om een foto te nemen van onze volledige crew. We hadden tot hier toe nog niet de kans gekregen. Hiervoor werd Nora tijdelijk uit de hab gehaald. Maar deze foto hou ik voor mijn laatste blog. Deze voormiddag was VTM opnieuw aanwezig. Er werd me gevraagd om voor de camera een EVA te doen. Voor het resultaat moeten we dus nog wat geduld hebben. Mijn missie is nu al geslaagd en kan niet meer stuk. We hebben onze doelstellingen bereikt, zijnde media aandacht, contacten met scholen en kinderen en interessante experimenten uitgevoerd. Ik voel me dan ook een beetje trots dat ik dit heb kunnen meemaken.

Tot morgen!

1 opmerking:

  1. Beste Nicky

    Eerst en vooral, proficiat met je promotie!
    Bart en ik hebben deze voormiddag beslist dat de traktatie dan iets meer moet zijn:)), grapje hoor.
    We blijven je volgen op de voet!
    Veel groetjes van Christophe en Sofie

    BeantwoordenVerwijderen